Prečo sa môžeme (a nemôžeme) učiť od Kodane

Prečo sa môžeme (a nemôžeme) učiť od Kodane

V roku 2017 autor článku Martin Pedersen strávil štyri slávne dni a odišiel s akútnym prípadom mestskej závisti (Stále mal na pamäti: Je to ako… americký Portland – ibaže lepše.). Prečo by nemohli byť takéto mestá i v Spojených štátoch? Je to otázka, ktorú si kladie každý „mestský hlupák“ ako Pedersen, kráčajúci po uliciach, ktoré sú známe pre chodcov ako hordy neskutočne blonďavých a fit Dánov, ktorí svižne prechádzajú okolo.

Kodaň je jedným z najcivilizovanejších miest na planéte. Často nazývaným aj „svetovo najobývateľnejším mestom“ je s určitým odôvodnením. Dánsky príbuzný Pedersena varoval: „Strávte tu niekoľko týždňov v januári, kým to vyslovíte.“ Zamilujete sa do interiérového dizajnu. Ale zdanlivo nenáročná zdvorilosť, úžasná dobrota Kodane, nie je náhodná, o tom žiadne pochyby. Je produktom spoločenskej viery presahujúcej mestský dizajn, aj keď je mesto považované za skutočné laboratórium všetkých najlepších postupov v tejto oblasti.

Pedersen spolu s ďalšou skupinou ľudí bol pozvaný inštitútom Gehl (založený praxou Jana Gehla, renomovaného architekta a mestského vizionára) do Kodane, hlavného mesta Dánska. Ich mandátom – prinajmenšom príjemným – bolo pozorovať, uvažovať a premýšľať o spôsoboch, ako by sa mohol úspešný kodaňský príbeh replikovať v iných mestách.

Hostitelia mali byť na čo hrdí. Kodaň je známa najmä práve svojou cyklistickou kultúrou. Polovica jej obyvateľ dochádza za prácou na bicykloch. Ide veľký počet dokonca aj pre Európu a úplne nemysliteľný pre Američanov. Aj napriek nedávnym veľkým ziskom sa v USA do práce dopravuje bicyklom menej ako 1 percento ľudí.

Kodaňské cyklotrasy sú rozsiahle a väčšina z nich poskytuje niečo veľmi zásadné pre bezpečnosť: fyzickú separáciu. Taktiež aj nechránené jazdné pruhy majú zvláštnu, priam éterickú rovnováhu, akoby bicykle a autá dospeli k určitému druhu kultúrneho poznania. Ide o nevyslovený, nevedomý bezpečný pocit, ale taktiež súvisí s naučeným správaním cyklistov a vodičov.

Hostitelia z Gehlu veľmi rýchlo poukázali na to, aké skvelé sú cyklotrasy a ako zapadajú do väčšieho holistického prístupu k mestskému dizajnu. Cieľom nie je cyklistika ako taká, ale doprava. Ide o vybudovanie siete možností s prvoradým cieľom vytvoriť lepšie obývateľné mesto. Rovnica je viac než jednoduchá – viac bicyklov = menej automobilov, hluku a znečistenia. Do roku 2025 sa predpokladá, že bude Kodaň uhlíkovo neutrálna.

Rapídna mestská transformácia – taká, ktorú budeme všetci v budúcnosti nevyhnutne potrebovať – si vyžaduje systémový prístup a tým je jednoznačne kodaňský model. Všetky iniciatívy sa potrebujú navzájom posilňovať. Získanie tejto úrovne konsenzu nakoniec nie je problémom dizajnu, interiérového dizanju, ale politickou a kultúrnou výzvou.

Zdroj: https://www.archdaily.com

Interiérov dizajn Košice

No Comments

Post A Comment